mandag den 14. april 2014

BURGERE UDEN FODMAPS


Åh jeg savner at spise burgere, sådan nogle rigtige købe-burgere, som man kan æde når man har tømmermænd og ikke orker at lave noget selv. Imidlertid tillader FODMAP-diæten ikke rigtigt købemad, men det skal ikke betyde, at man ikke kan spise burgere alligevel! 

Der ligger et hav af opskrifter på burgerboller på nettet, og hvis du har en god en, kan du sikkert bare udskifte hvedemelet med spelt. Jeg faldt dog over den her, som viste sig at være rigtig god! Bollerne blev både luftige og lækre, og de virkede på ingen måde så pap-agtige som købeboller kan virke. Opskriften er tyvstjålet fra Madgudinden, men derfor skal I få lov at få opskriften med mine (små) ændringer herinde også:
Opskriften giver ca. 12 boller
  • 3,5 dl. lunkent vand
  • ½ dl. olie (jeg brugte olivenolie efter opskriften, men syntes faktisk det smagte en smule for meget igennem, så næste gang bliver det raps)
  • 1 æg
  • 1 tsk. salt
  • 50 gram gær
  • 3 spsk. rørsukker
  • 600 gram sigtet speltmel
  • 1/4 kop laktosefri mælk til pensling
  • Sesamfrø til pynt
Gær, vand, olivenolie, æg og salt blandes grundigt i en skål, hvorefter de andre ingredienser tilføjes. Lad dejen hæve i skålen med et viskestykke over i ca. 30-40 minutter. Når dejen er hævet, formes 12 boller, der trykkes flade på en bageplade, med bagepapir under. Prik hul i overfladen med en gaffel, og sæt derefter bollerne til at hæve igen i ca. 30-40 minutter, med et viskestykke over. Når bollerne igen er hævede, kan de pensles med laktosefri mælk og pyntes med sesamfrø. Bollerne skal bages i 10 minutter ved ca. 180 grader varmluft.
Jeg og min veninde nød bollerne med klassisk burgerfyld - bøffer, bacon, ketchup, sennep, syltede agurker, rucola og (revet - kunne ikke finde andet) cheddar! Hvis man er rigtigt smart, kan man måske også fryse nogle boller og bøffer ned, og så kan de netop hives frem, når tømmermændene presser sig på! Bon appetit :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar